maafkan ana kalau ada salah silap :)

maafkan ana kalau ada salah silap :)

snow

anime


Khamis, 11 Disember 2014

Malam

Malam gelap kelam sunyi. Hanya unggas meriah berzikir bertasbih mengingati pencipta. Jam loceng yang bersifat tepati masa untuk melaksanakan tugasannya meluahkan suara.

"kringgggg.. kringgggg.. kringgg"

Pertengahan malam, tepat pada pukul 4.00 pagi aku terpisat-pisat bangun turun dari katil 'doubledecker'. berjalan menuju ke tempat beradu sahabat-sahabat aku.

Jalan macam orang pening tapi aku gagah kan saja.

"zaf"

"esyah"

"ann"

"dil"

"syaqir"

"bangun bangun, kata nak tahajud ape semua, jom ah" panjang je bebelan aku sebenarnya.

Selepas kedengaran bebelan free aku tu, sorang-sorang bangkit dari katil kesayangan mereka. Aku yang dari tadi bangun masih tak lagi berganjak ke bilik air.

"eh misyah, kenapa tak gi ambil wudhuk lagi" kata esyah sambil gosok-gosok matanya

"em ala em, macam tak tau je aku ni guane hehe"  garu kepala yang tak gatal.

_____________________________________________________

*flashback*

Pertengahan malam seperti kebiasaan, aku bangun. Berhajat untuk meluahkan segala rasa kepada pencipta. Fikiranku kosong tanpa fikirkan sebarang perkara aneh. Lalu aku teruskan hajatku tanpa menggerakkan seorang pun dari sahabatku untuk menemaniku. 


Sejurus saja aku keluar dari dorm aku menyarung selipar. Aku bersahaja menyarung selipar sambil menoleh ke kanan. Dan kelihatan suatu benda berwarna hitam dari kejauhan. Fizikalnya seperti seorang manusia tapi em errrr.... ah lupakan saja.

Aku membatalkan hajatku untuk ke bilik air sendiri. Aku menggerakkan esyah untuk turut bersama-sama ku ke bilik air.

Sejak dari itu, aku selalu mengajak sahabat-sahabatku bersama-sama.

[hikmah dia nak buat baik, ajak ajak lah sahabat ye]

_____________________________________________________


"eh misyah, jangan fikir sangat lah hal tu. Allah ma'ana kan" kata esyah.

"ye betul tu, em weh jom menuju kejayaan"

Pada keheningan malam itu.
Saat semua orang tidur.
Saat semua orang lena dibuai mimpi.
Kami punyai matlamat.
Mengadu meluahkan segala rasa.
Mencari secebis kekuatan dan mencari sinar sakeenah untuk bekalan hidup yang semakin mencabar.
Melampiaskan rasa kesal seorang pendosa.

Titisan air mata bersama iringan doa pada saat itu ibarat anak panah yang tepat pada sasarannya.

______________________________________________________


dan kini itu semua menjadi kerinduan buat aku.

Lumrah menetap diasrama.

Bumi tarbiyyah yang cukup berhikmah.

Jadi.

Ayuh bangkit bersama ummah.

Rawati luka yang kian parah.






Tiada ulasan: