maafkan ana kalau ada salah silap :)

maafkan ana kalau ada salah silap :)

snow

anime


Selasa, 21 Julai 2015

Next Step 02

Pantai portdickson, 14 Julai (27 Ramadhan 1436H)


Kami bergerak pulang selepas beriktikaf awal-awal pagi lagi. Semasa perjalanan pulang, kereta berhenti sebentar di parking lot berhampiran persisiran pantai. Sahabatku keluar dari kereta dan berjalan menuju ke pantai. Aku mengikuti dia dari belakang.

Seingat aku, hampir 7 bulan jugak aku mengenalinya. Dia baik. Apa yang aku perhatikan selama perkenalan aku dengan dia. Dia penyabar, peramah, penyayang. Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Alhamdulillah.. Allah temukan aku dengan orang yang baik macam dia.

Pagi itu memang tenang, lagi-lagi tepi pantai.

"Subhanallah, lawanya" puji sahabatku.

"Ain meh kita tangkap gambo ain" sambungnya lagi.

Aku pun pandang kearah android kepunyaan dia.

Selepas itu, sekumpulan burung gagak hinggap diatas tempat duduk yang berdekatan kami.
Ralat jugak kami perhatikan burung-burung itu. Aku menyergah burung-burung itu.
Beterbangan semuanya.

"Ain jom duduk nak ?" kata sahabatku.

"haha jom jomm"aku membalas.

Kami duduk disitu sambil menikmati ciptaan Allah yang seni. Dalam hati sentiasa memuji Dia.

Kami terdiam agak lama.

dan sahabatku bersuara..

"Ain.."

"haa ye.."

"Nak tanya sikit boleh..?"

Aku menjadi pelik.

"eh..tanya lah.."

(Dia menceritakan segalanya)

________________________________________

Selepas sahabatku menanyakan soalan itu kepadaku.
Aku terdiam
sebab aku tak layak
rasa nak menangis, aku kawal mataku supaya airmata ni tak menitis.

Fikiran aku menafsir banyak kali tentang anggapan dia terhadap aku.
Aku tak sebaik yang dia sangka.
Ya! mungkin sangkaannya itu nampak melalui zahirku.
tapi ketahuilah sahabat..

yang aku ni Hina..
qalbu aku masih berlumpur-noda

'Ya Rabb, hinanya aku bila aku disanjung manusia tetapi masih tiada tempat untukku disisiMU'

_________________________________________

*hon kereta*

kami berjalan menuju ke kereta.

Fikiranku ligat berfikir, hatiku hiba.

Hipokritkah aku ?

Sepanjang perjalanan pulang aku bermuhasabah.

Soalan yang diajukan, Persangkaan yang disangkakan oleh sahabatku itu membuat aku betul-betul terjaga.

terjaga dari tidur yang panjang.

'Alhamdulillah Ya Rabb'

___________________________________________

Sekarang aku masih ingat.

dan bila aku ingat, aku akan menangis.

Aku berdoa agar sangkaan sahabatku itu, benar-benar akan terjadi pada diriku.. inshaa Allah

___________________________________________

Ampuni daku Ya Rabbul Izzati

Allahuma Solli 'Ala Saiyidina Muhmmad wa 'Ala alihi wa sohbihi wa saleem







Tiada ulasan: